اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیگیری سوژه مردم: وسایل گرمایشی مدارس چهارمحال و بختیاری استاندارد نیستند

فارس من| تعویض سیستم گرمایشی 15 مدرسه آغاز شده/هزار مدرسه سیستم گرمایشی استاندارد ندارند

مدیرکل نوسازی چهارمحال و بختیاری گفت: یک هزار مدرسه چهارمحال و بختیاری در قالب 6 هزار کلاس درس بخاری گازی و نفتی و سیستم فرسوده گرمایشی دارند.

فارس من| تعویض سیستم گرمایشی 15 مدرسه  آغاز شده/هزار مدرسه سیستم گرمایشی استاندارد ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به دنبال ثبت سوژه وسایل گرمایشی مدارس در چهارمحال و بختیاری استاندارد نیستند در سامانه فارس من خبرنگار فارس موضوع را از مسؤولان مربوطه پیگیری کرده است.

طی سال‌های گذشته، در فصل سرد سال خبر آتش‌سوزی وسایل غیراستاندارد مدارس و فوت چند دانش‌آموز هراز چندگاهی ملت ایران را عزادار می‌کند.

آتش‌سوزی مدرسه سفیلان حادثه‌ای بود که در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۸۳ در مدرسه‌ای در روستای سفیلان شهرستان لردگان در چهارمحال بختیاری رخ داد.

در این حادثه به دلیل آتش گرفتن بخاری نفتی که تنها منبع گرمایشی کلاس بود ۱۳ دانش‌آموز دختر و پسر کلاس کشته شدند.

حمیدرضا براتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار و 600 مدرسه فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: از این تعداد 600 مدرسه در قالب 4 هزار کلاس درس به سیستم استاندارد موتورخانه مرکزی تجهیز شدند.

مدیرکل نوسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 280 مدرسه استان با 850 کلاس درس بخاری نفتی دارند، افزود: برای تجهیز این مدارس و جایگزینی سیستم‌های گرمایشی استاندار، 13 میلیارد اعتبار نیاز است.

وی اضافه کرد: 120 مدرسه استان با هزار کلاس نیز سیستم استاندارد فرسوده دارند که باید ترمیم و بازسازی شوند.

براتی ادامه داد: مجموعاً یک هزار مدرسه چهارمحال و بختیاری در قالب 6 هزار کلاس درس بخاری گازی و نفتی و سیستم فرسوده گرمایشی دارند که برای تعویض و جایگزینی سیستم گرمایشی استاندارد این مدارس اعتباری بالغ بر 90 میلیارد تومان نیاز است.

مدیرکل نوسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مدارس استان با سیستم گرمایشی چوب‌سوزی، استیجاری هستند، گفت: این مدارس ابتدا باید تحت تملک آموزش و پرورش باشند و سپس نسبت به استاندارد شدن سیستم گرمایشی اقدام شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات محدود نوسازی مدارس باید جوابگو کل جمعیت دانش‌آموزی استان باشد، افزود: استانداردسازی مدارسی با تعداد دانش‌آموز بیشتر نسبت به مناطقی با جمعیت کمتر در اولویت قرار دارد.

براتی با اشاره به اینکه تعمیرات اساسی و نصب تجهیزات گرمایشی برعهده اداره‌کل نوسازی است، اضافه کرد: کنترل و بهره‌برداری از این سیستم‌ها بر عهده عوامل آموزش و پرورش است.

مدیرکل نوسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تغییرات قیمت اجناس موجود در بازار منجر به افزایش دو برابری قیمت سیستم‌های گرمایشی شده است، ادامه داد: در سال جاری با توجه به میزان اعتبارات موجود عملیات تعویض و استانداردسازی سیستم گرمایشی 15 مدرسه در سطح استان آغاز شد.

 براتی با اشاره به محدود بودن اعتبارات تجهیز مدارس از عوامل آموزش و پرورش استان خواست؛ نسبت به بازبینی، نگهداری و بهره‌برداری از سیستم‌های گرمایشی مدارس اقدام کنند، آسیب‌های کوچک در صورت عدم رسیدگی هزینه زیادی را به مجموعه وارد می‌کند.

80 مدرسه کوهرنگ بخاری نفتی و چوب‌سوز دارد

کورش اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه در برخی مناطق صعب‌العبور شهرستان با وجود نبود جاده و آب آشامیدنی، مدرسه وجود دارد، گفت: در این شهرستان 183 آموزشگاه ابتدایی و متوسطه اول و دوم با 6 هزار و 800 دانش‌آموز وجود دارد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ با بیان اینکه میانگین تراکم دانش‌آموزان در مدارس این شهرستان 33 نفر است، افزود: در مدارس حداقل یک و حداکثر 300 دانش‌آموز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مدارس بخش مرکزی کوهرنگ تنها از نعمت گاز برخوردار هستند، اضافه کرد: در سال جاری سیستم گرمایشی هشت مدرسه از گاز و نفت به موتورخانه مرکزی تغییر پیدا کرد.

اکبری با بیان اینکه در مناطق صعب‌العبور شهرستان کوهرنگ 80 مدرسه از بخاری نفتی و چوب‌سوز استفاده می‌کنند، ادامه داد: در برخی مناطق این شهرستان مانند موگویی جاده دسترسی وجود ندارد و معلمان برای رسیدن به مدارس باید تا چهار ساعت پیاده‌روی کنند به همین دلیل امکان سوخت رسانی وجود ندارد و بخاری چوب‌سوز استفاده می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ گفت: به منظور پیشگیری از حادثه آتش‌سوزی بخاری‌های کلاس درس توسط بازرسان بررسی و انبار مواد سوختی به دور از فضای آموزشی و مواد اشتعالزا نگهداری می‌شود.

وی از تجهیز مدارس این شهرستان به کپسول آتش‌نشانی خبر داد و افزود: در برخی مناطق که برق موجود است بخاری برقی تحویل مدارس داده شده است اما به دلیل سردسیر بودن  منطقه امکان استفاده در فصل زمستان نیست.

اکبری از ممنوعیت استفاده چراغ‌های نفتی در مدارس شهرستان کوهرنگ خبر داد و اضافه کرد: با وجود هزینه بالای نصب موتورخانه مرکزی، تغییر سیستم گرمایشی و استانداردسازی تجهیزات از اولویت‌های آموزش و پرورش است.

وجود مناطق سردسیر، محروم و صعب‌العبور چهارمحال و بختیاری و استاندارد نبودن یک هزار مدرسه در این استان احتمال وقوع حادثه در مدارس را افزایش می‌دهد، حوادث تلخی که قربانیان آن دانش‌آموزان و امیدهای این ملت هستند، بهتر است علاج حادثه را پیش از رخ دادن با تخصیص اعتباراتی برای استاندارد سازی وسایل گرمایشی خصوصاً در مناطق محروم فراهم کرد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول